Aarhus Sommeropera

TIDLIGERE PRODUKTIONER - LÆNKER

Et nyt musikdramatisk værk af Svend Hvidtfelt Nielsen skabt frit efter romanen Papaja-passionen af Sanne Bjerg.

Sangere: Valdemar Villadsen; Ulla Kudsk Jensen; Jens Bruno Hansen; Stina Schmidt; Jesper Mikkelsen
Instruktør: Jens Kroggsgaard
Scenograf: Karin Seisbøll
Musikalsk ledelse: David Riddell
Randers Kammerorkester

Lænker er historien om en dreng, der lever sit liv bundet til et træ i sin bedstemoders gård. Bedstemoderen er ikke ond, men har bundet drenget, fordi kun således vil den profeti, der skal give landet lykke og velstand kunne gå i opfyldelse. Naturligvis møder hendes handlemåde modstand i det omgivende lille bysamfund. Men hun forstår at tale for sig, og i sidste ende: kommer samfundets lykke ikke forud for en enkelt drengs opvækst?

Drengen selv, Adam, er selvfølgelig ked af situationen og ønsker sig kun frihed. Byens smukke pige – Eva – fatter interesse for ham. Mest fordi han er eksotisk i sit fangenskab. Men for Adam er det en stor kærlighed. Det går selvfølgelig hverken værre eller bedre, end at bedstemoderen dør, og på sit dødsleje må erkende, at hun ikke længere kan huske, hvad profetien egentlig gik ud på, eller hvor hun havde den ide fra. Til gengæld bliver Adam rent faktisk fri. Men det er en frihed, som han ikke kan bruge. Som fri mister Eva interessen for ham, alt det han troede han ville i sit liv mister sin lokkende fortryllelse, nu da det rent faktisk er muligt.

Anmelderne var enig i deres begejstring:

"Komponisten Svend Hvidfelt Nielsen og instruktør Jens Krogsgaard har i fællesskab skrevet librettoen ud fra Sanne Bjergs roman "Papaya-passionen" og har - i fællesskab kreeret en både spændende og vedkommende forestillingen. Komponisten forklarer i en programartikel sine valg af musikalske intervaller til beskrivelse af operaens karakterer. Interessant, men noget teknisk. Mere interessant er, at han samlet formår at skrive en både vedkommende og bevægende musik, der i moderat moderne tonesprog rammer såvel de nære som de overordnede spørgsmål, og som ganske uden vrængen går ind i operagenrens konventioner og følelsesmæssig muligheder på udtrykssiden. Et smukt og spændende partitur.

De medvirkende sangere dækker deres roller og positioner i den groteske fortælling på fortrinlig vis. Som Adam er Valdemar Villadsen både rørende, forundret, stærk og usikker - og stemmemæssigt helt rigtig i rollen. Ulla Kudsk Jensen er både kærlig og beregnende som bedstemoderen med den uklare og forkvaklende profetis drivkraft - og med fuldstændig styr på den sleske præst. Han spilles og synges overbevisende af Jesper Mikkelsen, der ser store forretningsmuligheder o Adam, da bedstemoderen endelig er død. Noah er sympatisk solid, men også afhængig af den gamle dame - sunget og spillet med sikkert karakter af Jens Bruno Hansen. Datteren Eva, som kunne være et godt parti for Adam, sættes både med sødme og temperament i scene af den velsyngende Stina Schmidt, også i hendes dramatiske opgør med den sleske præst.

I orkestergraven spillet det fortrinlige Randers Kammerorkester under sikkert ledelse af David Riddell. Alt er ved det kendte fra den front - af høj kvalitet altså. Karin Seisbøll tegner med enkle midler i overvejende sort og hvis selve miljøet, men supplerer personerne med klare signalfarver.... Samlet er forestillingen både tankevækkende og underholdende, til smil, tårer og gru. Alene af den grund skal man gå i Helsingør Theater - til fin musik og sang." (Ole Straarup - Aarhus Stiftstidende) *****

"Den alsidige tenor Valdemar Villadsen sang Adam med en dejligt behagelig højde. Han kan synge i et endnu højere tenorleje, og man har lov til at glæde sig til mange oplevelser med ham. Stina Schmidt er en alsidig sangerinde, som nu flere gange har vist, hvor fremragende hun er i nye operapartier. Det var en fornøjelse at lytte til hende. Som det unge ”par” sang de to faktisk moderne bel canto med ”den smukke sang” som et dramatisk virkemiddel. Ulla Kudsk Jensen må gerne nævnes igen for en fin meningsfuld sangpræstation som bedstemoren godt fulgt op af Jens Bruno Hansen, som har haft større partier i uropførelser af 25 danske operaer, her som den sympatiske Noah, og Jesper Mikkelsen, som nu synger fast i Tyskland, her som en lettere komisk præst på jagt efter meningen med den profeti, som bedstemoren ved sin død har glemt.

Randers Kammerorkester under dets chef David Riddell gav et fint koncentreret kammerspil, der var fyldt af en levende impuls, men som også gav en smuk helhedsklang. Det er netop et partitur, som kræver koncentration og veloplagthed i detaljerne, og det var der.

Tenoren Jens Krogsgaard debuterede som instruktør. Et afgørende plus i hans opsætning var en præcist rolig og meningsfuld personinstruktion, som viser, at hans instruktørdebut ikke var en ener for ham. At Krogsgaard tydeligt er engageret i stoffet kunne ses. Karin Seisbøll havde skabt en fin sydlandsk gårdhave med moderne træk og slip. Den gjorde den lille scene større end den er, og med Rune Halken Tønnes’ stille lysdesign var den behagelig at se på aftenen igennem." (John Christiansen - jcklassiske.dk)

"Men den har som forestilling sin force i to omstændigheder: Den ene er, at musikken det meste af vejen er skrevet ind til stor enkelhed, stemmerne står i klar relief til orkestret, og orkestersatsen er kammermusikalsk gennemsigtig, fyldt af tematiske detaljer, der spiller fint sammen med sangstemmerne. Godt forvaltet af dirigenten David Ridell og Randers Kammeropera..... Den anden er, at hovedrollen som den lænkede Adam er glimrende besat med tenoren Valdemar Villadsen. Helt rørende og troværdigt gennemspiller han denne ynglings skæbne: Lænket stort set altid ved sin seng har han en slags tillidsfuldt forhold til bedstemoren, men samtidig læser han bøger i hemmelighed – bedstemoren vil kontrollere, hvad han læser, så han ikke får tossede tanker om frihed." (Gregers Dirckinck-Holmfeld ´- gregersdh.dk) ****

"I rollen som den unge mand er tenoren Valdemar Villadsen godt castet. Selv om han ved premieren kæmpede med et halsonde, formidlede han med sit fint afpassede kropslige skuespil den sårbarhed og ærlighed, men også den trods, hvormed Adam i sin vanskelige position må nøjes med at drømme om den store verden, han læser om i bøger, men ikke kan få at se i virkeligheden. Ulla Kudsk Jensen fik den strenge og formentlig demente bedstemor, der med utilgivelig egoisme dominerer sit barnebarn, til at stå lige så skarpt, mens mezzosopranen Stina Schmidt efter sin stærke præstation i den Reumert-belønnede ’Andre bygninger’ på Den Fynske Opera sidste år virkede næsten for overvældende. En forførerisk kliché i rødt, der som menneske endnu ikke har fået styr på sig selv.

Med ’Lænker’ følger Svend Hvidtfelt Nielsen op på en ti år gammel succes på Aarhus Sommeropera. Dengang blev hans kammeropera ’Edens gave’ rost for sin smidige neobarokke tone. Denne gang kredser komponisten om en ny paradisfortælling med arier, duetter og ensembler for solisterne, og han lader det kun 11 mand store orkester arbejde med fine klangfarvevirkninger." (Thomas Michelsen - Politiken) ****

Forestillingen blev støttet af: Aarhus Stiftstidendes Fond; Knud Højgaards Fond; Aage og Ulla Filtenborgs Fond af 8. november.